Een reis door Guilin's Yangshuo County

Guilin - gelegen in de autonome regio Guangxi Zhuang in het zuidoosten van China - staat bekend om zijn unieke karstlandschappen en een ongeëvenaarde gelegenheid voor buitenactiviteiten. Biju Sukumaran verkent Guilin's ontzagwekkende Yangshuo-graafschap per fiets, vlot en te voet op een onvergetelijke reis.

Ik fiets met mijn vrienden langs de wegen buiten Yangshuo. De wind zwiep door het landschap, over de velden met osmanthusbloesems die iconisch zijn voor Guilin. Tourbussen en auto's weven langs de brede wegen, en ze, gecombineerd met de wind en het glorieus ongerepte landschap, lijken ons aan te zetten om woedend tegen elkaar te racen op onze gehuurde fietsen. We zoeven langs bermrestaurants die alles van eend op hond verkopen, voorbij dorpelingen die zorgvuldig rij op rij dadelpruimvruchten in de middagzon laten drogen. Ik heb het gevoel dat ik eindelijk het China zie afgebeeld in de ontelbare televisieshows en documentaires uit mijn kindertijd.

UNIEKE KALKSTEEN HEUVELS

Yangshuo ligt in de provincie Guangxi in het zuiden van China, dicht bij de grens met Vietnam, en staat bekend om zijn ongerepte, met karst bezaaide landschap. Een populaire bestemming voor Chinese toeristen, het gebied is een van de beste plekken om van de natuur in China te genieten. De unieke kalkstenen heuvels zijn de reden waarom de provincie een van de belangrijkste klimgebieden van China is. Verschillende bedrijven zoals Terratribes Expeditions en Karst Climber bieden transport en informatie over alles van het aanschaffen van apparatuur tot de route die u moet proberen.

Er zijn honderden routes voor alle niveaus. De geologische formaties nemen soms ongebruikelijke vormen aan, zoals Moon Hill, een brugachtige karst met een cirkelvormige opening, die een spectaculair uitzicht en moeilijke overstekken biedt, terwijl anderen, zoals de White Mountain, meer uitdagend terrein voor ervaren klimmers bevatten.

Ik ben hier niet voor het klimmen, maar voor meer bezadigde activiteiten. We komen Yangshuo binnen en gaan naar The Lazy Men's hostel, de muren zijn bezaaid met foto's van gasten en reisroutes. Mijn Chinese vriend begint meteen een gesprek met de eigenaar, die ons adviseert om fietsen te huren bij een winkel op slechts een paar meter verderop. Vrijwel elke straathoek heeft een outdoor-fietswinkel met verhuur beschikbaar per uur of per dag. We regelen een raftingtrip voor de volgende dag.

RAFTING VAN DE LI RIVIER

De volgende ochtend fietsen we ongeveer een uur naar een klein dorpje naast de Li-rivier, waar we onze raftinggidsen ontmoeten. Onze fietsen worden efficiënt in een vrachtwagen geladen en weggevoerd. We hebben twee kleine bamboevlotten met plaats voor twee personen en we brengen het grootste deel van de dag rustig door de rivier, aangedreven door onze gidsen, en stoppen onderweg om de sluizen te navigeren. Onze gidsen babbelen vriendelijk tegen elkaar, vertellen soms moppen, racen soms tegen elkaar, vermoeien nooit hun inspanningen.

Ik vraag om te proberen te navigeren door de vlotten, gebruikmakend van de lange bamboestok om af te duwen van de ondiepe rivierbedding, maar het is moeilijker dan het lijkt en mijn gids schiet snel weer lachend door met polen als we uit koers gaan. Het water is helder en koel, net als de lucht; we zijn omringd door karst en groen en weg van de drukte van het moderne China heerst een overweldigend gevoel van vrede en vrijheid.

Onder de rijstvelden wijzen onze gidsen enkele van de vele ongewone formaties in de karsts en heuvels om ons heen. Deze omvatten The Mountain of Splendid Hues met zijn veelkleurige rotsen en de Elephant Trunk Hill, met een halvemaanvormige opening gedragen door de rivier om een ​​vorm te maken die doet denken aan een stam. Onderweg zien we de Yellow Cloth Shoal, zijn ondiepe rivierbedding als een geel laken, en stoppen we om Xingping Town te verkennen, een oud en toch pittoresk dorpje gebouwd met stevige grijze stenen, een overblijfsel van zijn oorspronkelijke functie als een vesting meer dan 500 jaar geleden .

Verderop negeren we de optie om een ​​hapje te eten in een van de drijvende restaurants, maar pauzeren om foto's te maken van de verbluffende achtergronden, waarvan een vooral bekend is geworden door te verschijnen op de achterkant van de 20 yuan-toon. Hier marcheerden reeksen karst in de verte, helder weerspiegeld op de kalme rivier op de voorgrond, kronkelend voorbij, dan door de heuvels in de verte.

Terug in de stad verkennen we door een rustige rivierwandeling te maken met kleine bars, clubs en restaurants. Op straatmarkten waar handgemaakt handwerk wordt verkocht, verdwijnt naarmate de dag vordert, de straten tot leven komen met feestgangers. Clubmuziek bonst uit de luidsprekers als we drukke pubs passeren, maar hongerig, we negeren ze en steken kleine bruggen over om toegang te krijgen tot verdere delen van de rivierwandeling. We passeren een Indiaas restaurant, vervolgens een Italiaanse pizzeria, maar de lederhosen-uniformen van de Duitse biertuin trekken ons het meest aan.

LICHTGEVENDE HOLEN

De volgende ochtend worden we vroeg wakker en gaan we naar een van de vele plaatsen waar de lokale specialiteit wordt verkocht - Yangshuo-rijstnoedels. De noedels zijn goedkoop, snel en worden geserveerd met gekruide specerijen, hun warmte is een welkome verlichting van een lange dag buitenactiviteiten, of in ons geval een nacht van feestvreugde.

We hebben een rondleiding geboekt om een ​​van de vele grotten aan de rand van de stad te bezoeken. De grotten zijn allemaal gevuld met unieke geologische formaties, stalagmieten en stalactieten die angstaanjagende vormen vormen, gemarkeerd door de gloed van veelkleurige schijnwerpers. De gidsen en pamfletten wijzen kleurrijke namen toe aan elke vorm.

"Kun je de drie draken in deze pilaar zien?" zegt men.

Niemand van ons kan dat, maar de displays maken niet indruk.Elke grot heeft een specialiteit - sommige bevatten rivieren en hebben gedeelten die moeten worden verkend via boot, terwijl anderen grotten en trams gebruiken. We brengen enkele uren door wandelen door Silver Cave, met hoge plafonds, sommige enkele hoog verhalen en glanzende muren. Formaties zoals het scherm van muziek, de Boeddha die de boeddhistische soetra's bespreekt en de eenzame pilaar die de hemel ondersteunt, worden allemaal geaccentueerd door schaduwen en licht. Verloren in een wirwar van gegroefde rotsen en klimpaden, komen we uiteindelijk uit de grot, knipperend knipperend knipperend in de zon, op de melodie van straathandelaars die snuisterijen verkopen.

THEATER VAN DROMEN

Later op de avond, na een maaltijd van Yangshuo-biervis (een enigszins zoete visbereiding gestoofd in bier met groenten, paprika en knoflook) gaan we naar het theater om Impression Liu Sanjia te zien, met de liederen en kostuums van de vele etnische minderheden die inheems zijn in het gebied.

De ontzagwekkende natuurlijke omgeving vormt een achtergrond voor het drama; het podium bestaat uit de Li-rivier en zijn oevers op de voorgrond, terwijl op de achtergrond gigantische gekleurde lichten verschillende karsts verlichten. Een grote prestatie wordt verwacht; Yimou Zhuang, directeur van de spectaculaire openingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing in 2008, choreografeerde het.

Het zingen begint als honderden mannelijke performers, gekleed in traditionele regalia, een oud liefdeslied zingen voor hun vrouwelijke tegenhangers aan de andere oever.

Terwijl ik aandachtig luister, terwijl ik een beetje ril in de frisse, koele lucht en met mijn maag gevuld met de lokale keuken, ben ik voorlopig volkomen verzadigd.